Креативно писање и Романтични мит


(извод из курса креативног писања за моје студенте…)

Шта све теби ово треба?

mad-writerДа ли се писац може „направити“ у школи,  или се талентовани писци рађају, такви какви јесу, без обзира на образовање, школско знање о техникама писања, драматургији, жанровима? Да ли је све то питање искључиво талента, или се креативност може научити? Ако је тако, да ли онда креативно писање може бити предмет академског изучавања, предавања, вежби? Ове и сличне контроверзе су од почетка пратиле креативно писање као академске вештине. Као и увек, у стручној заједници, али и у широј популацији, мишљења су била и остала подељена: од потпуног негирања концепта изучавања креативног писања, као једног потпуно узалудног и неефикасног посла, па до врхунских похвала напорима академске заједнице и талентованих предавача-креативаца, да у својим „стваралачким лабораторијама“ подстичу студенте да развијају своју креативност и своју, често животну судибну, вежу за креативно изражавање путем писане речи, без обзира којом професијом се касније у животу бавили. Срећом, многи од њих су касније постали врхунски новинари, песници, прозни писци романа, драма, или филмских сценарија. Тако су напоран рад,  живот и искуство, пажљиво изграђивано више деценија, на крају показали да је неговање креативног писања као академске вештине, био прави пут. И то пут који је доносио оно најважније: праве резултате.

Или јеси или ниси?

Важно је знати да у основи ове контроверзе, да ли је креативно писање могуће научити или не, стоји тзв. Романтични мит. Овај мит, веома распрострањен у популарној култури и књижевним круговима, почива на идеји да је таленат нешто што је урођено и што се наслеђује, да је то суштина целе ствари када је креативност у питању, да је креативно писање чисто индивидуална ствар појединца, и да инспирација, а не образовање, представља прави покретач креативности. Међутим, срећом по многе креативне писце, као и бројну популацију која жели и тражи путеве сопственог креативног развоја и изражавања, ствари ипак стоје прилично другачије. Бројни аутори који су завршавали курсеве и наставу креативног писања, и касније успели да свој стваралачки потенцијал реализују у облику писаних дела, истицали су да је креативно писање (и креативност уопште), једна врста динамичког процеса, у коме таленат и инсипирација играју важну, али никако одлучујућу улогу.

У критичком осврту на Романтични мит и његове последице, Ројстер (Брент Роyстер) наводи да су многе одреднице оваквог једног мита о креативном писању прилично проблематичне и закључује да у првом плану мора бити схватање да се, уместо богом даним талентом, који долази ниоткуда, у фокусу креативног писца заправо налазе бројне динамичне силе које заједнички делују у креативном процесу: „Уместо што се тврди да инспирација долазио ниоткуда, и представља нешто што је изван писца, много је подесније разумети да ум уметника достиже прави и одговарајући моменат у процесу у коме се ритам, звук и значења спонтано уздижу из сећања“ (Роyстер, 2005:34). Оно што је значајно у оваквом разумевању креативности јесте схватање по коме се дозвољава да писац може себе да дефинише као активног учесника у једном ширем динамичном процесу. Тако схваћена креативност подједнако вреднује писца као индивидуалца, подвлачи значај културе и друштва у коме појединац живи, и подржава концепт учења вештине писања као збира бројних креативних алата, облика и форми, а у облику теоријске и практичне наставе, креатвиних радионица и радова који се израђују на различите теме.

Пишем и баш ме брига

Поред тога, овакво схватање креативности и креативног писања почива на дубоким процесима који су засновани на потреби сваког човека да се креативно изрази, без обзира на форму, алат и облик којим се то постиже. На тај начин, креативност и педагодија могу бити ефикасно спојени у узбудљивом процесу учења самоизражавања, и стварању могућности да се код студената поставе основи за саморазвој у једној креативној форми. Да ли ће студент касније постати успшени прозни или драмски писац, сценариста, или врхунски новинар, често је сплет читавог низа околности, од којих је образовање из креативног писања само један део комплексне слагалице која се зове – живот.

Advertisements

15 мишљења на „Креативно писање и Романтични мит

  1. Pitanje da li neku veštinu uopšte ima smisla poučavati ili ne po meni je glupo. Uvek ima smisla. Pravo pitanje je koliki je domet takvog poučavanja. Negde se stiže, sasvim sigurno, samo koliko daleko. Dilema nije vezana samo za kreativno pisanje nego za talenat u bilo kom domenu, pa mogu reći svoje iskustvo (jer mi je to u neku ruku profesija) – s talentom se uvek dobacuje dalje ukoliko je udružen s dobrim podukama i radom!

  2. Повратни пинг: Блог и креативно писање | АГИТПРОП

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s