Copywriting

Шта jе то Копирајтинг?

pop_adУ време када jе професиjа писца рекламних текстова настала, краjем 19-тог и почетком 20-тог века, дефинисати шта jе то копираjтинг и шта jе то копираjтер, било jе прилично jедноставно: копираjтер пише текстове за огласе. Тачка. То jе било доба рађања рекламне, односно оглашивачке индустриjе у Западноj Европи и САД, када су штампани медиjи, пре свега дневна и периодична штампа, били главни носачи рекламних порука. А огласи су били главно средство за промоциjу, рекламу и „маркетиншку“ продаjу разних производа и услуга.

Данас су се ствари драматично промениле. Услед огромног технолошког напретка у периоду од само jедног века, настали су броjни нови штампани и електронски медиjи, филм, фотографиjа, Интернет и мобилни телефони, коjи су се укључили у медиjску сферу и тиме живот и посао копираjтера учинили много сложениjим. Као и текстове у огласима, ПР саопштењима, или телевизиjским и радио рекламама, па чак и текстове мениjа у ресторанима.

У суштини, са техничке тачке гледишта, копираjтинг jе писање речи коjе се штампаjу у било ком облику рекламе, односно оглашавања – у штампи, на телевизиjи, Интернету. Истовремено, ови текстови садрже све писане облике промоциjе, укључуjући наслове, поднаслове, слогане, опширниjи текст у телу огласа (бодyцопy), ознаке за фотографиjе и илустрациjе, диjалог, па све до редитељских сугестиjа и упустава (дидаскалиjе) када су у питању текстови за сценске догађаjе, радио, телевизиjу. Практично, све што се пише у рекламне сврхе, укључуjћи и духовите поруке на зидовима, билбордима, аутобусима jавног превоза – све jе дело професионалаца или копираjтера „аматера“. Суштина копираjтинга jе, дакле,писана порука – сва слова на jедном месту. Данас jе готово немогуће проћи кроз свакодневницу а да се не осети утицаj копираjтинга, барем у извесноj мери. Хтели ми то или не, масовни и лични медиjи су толико овладали нашим животима, тако да су копираjтерске поруке или текстови постали наш саставни део – нека врста виритуаленог света коjи живимо.

Нема сумње да jе утицаj ових текстова огроман. Директна пошта у нашим поштанским сандучићима, или путем електронске поште на рачунару, нас убеђуjе да купимо разне прозиводе по посебноj цени, да искористимо повољно неку услугу на попусту, или да помогнемо незбринутоj деци скромном донациjом. Телевизиjске рекламе и огласи у новинама нас позиваjу да пробамо наjновиjи шампон за косу, детерџент или породични аутомобил. Копираjт текстови у овим и сличним рекламама и ПР текстовима се користе да промовишу готово сваки производ или услугу на планети, укључуjући и људе и њихове идеjе. Они представљаjу кључ за посебан облик пропагандне комуникациjе – неку врсту носача идеjа али и односа међу људима.

Копираjтинг jе и врло необична професиjа. Отприлике jедна трећина копираjтера су самозапослени, односно раде као „слободњаци“ на тржишту рекламне индустриjе. Са друге стране, само у САД, око 40,000 копираjтера заузиме сталне позициjе у рекламним и креативним тимовима оглашивачких агенциjа, маркетинг комуникациjама и агенциjама за односе са jавношћу. У Србиjи, ова професиjа jе позната само људима на оглашивачком тржишту, а ситуациjа jе таква да су већина копираjтера самозапослени, односно ангажовани на уговор са рекламним агенциjама. Шта значе ове цифре и ове позициjе?

Све ове „купи ме“ поруке бомбардуjу људе 24 часа на дан, правећи огроман и бучан рекламни шум. Све оне покушаваjу да ухвате нашу пажњу атрактивним слоганима, необичним причама, стиловима и агресивношћу. Успеваjу само оне наjбоље и истворемено представљаjу доказ да вештину писања текстова за ову област живота не треба олако схватити.

Једно мишљење на „Copywriting

  1. Повратни пинг: Copywriting | АГИТПРОП

Постави коментар